Lära

"Systematiskt kvalitetsarbete är sexigt!"


Nej, så skulle jag kanske inte uttrycka mig, men med rätt ingång, rätt verktyg och rätt stöd blir ett systematiskt kvalitetsarbete en stark motor i organisationer och i arbetslag. Och med ett utforskande förhållningssätt blir insamlande och analys av data intressant och högst relevant för alla som är berörda av kärnuppdraget!
Men i ett system där mätbarhet och effektivitet alltför ofta värderas högt till förmån för de mer komplexa processer, relationer och känslor som också faktiskt har betydelse för verkligt lärande (och verklig förändring) behöver vi hitta stöd och strukturer för atti nte ha alltför bråttom in i en massa åtgärder och aktiviteter. 
Hur vet vi att de data vi har är de data vi behöver?
Vad vet vi om hur det är att vara elev här?
Hur vet vi att vår undervisning faktiskt åstadkommer de effekter vi tänkt oss i elevernas lärande?
Varför är det viktigt att veta? Och om vi inte är säkra - hur tar vi reda på det? 


Under de senaste åren har jag tillsammans med mina kollegor Lillemor Rehnberg, Margareta Nenzén och Åsa Liljekvist haft förmånen att få utveckla ramverket Den Utforskande spiralen i och för en svensk skolkontext. 
vi erbjuder utbildning, handledning, stöd och kunskapsfördjupning till skolor, skolledare och huvudmannaorganisationer. 


Cwelelep
- recognizing the need to sometimes be in a place of dissonance and uncertainty, so as to be open to new learning.


Lil´wat Prinicples of  Learning

Den utforskande Spiralen


är ett ramverk och ett sätt att förhålla sig till lärande, utveckling och systematiskt kvalitetsarbete i skolan
- för en likvärdig utbildning för alla elever. 

Du hittar mer information här


"Skolan är samhällets hjärta.

Att vara i skolan är att vilja ta ansvar för

hur världen ser ut." 

Passion och engagemang

Jag kan inte låta bli. Jag dras till det, drivs av det och smittar det vidare.

I mig bor en entreprenör, eller kanske kreatör, som i alla sammanhang ser möjligheter, spännande stigar som måste utforskas och saker jag kan lära mig.


Entreprenören har också sällskap av idealisten. Min drivkraft är främst att göra nytta. Att göra gott för andra och att göra världen bättre och i det också lära mig själv nya saker.


Där finns också en organisatör. Jag har lätt för att se mönster och strukturer. Jag kan skapa ordning och reda i komplexa sammanhang - i både tanke och handling.


Jag är en driven kommunikatör. Med en bakgrund inom grafisk formgivning och marknadskommunikation har jag förnåga att inte bara formulera mig anpassat och väl i tal och skrift utan också skapa begriplighet och sammanhang. Och tack vare den förmågan kan jag också vara en inspiratör!


Och någontans där inne finns också hon som vägrar att "bliva stur" som Pippi Långstrump sa. Hon som har Astrid Lindgren och devisen ingen liten lort tatuerad på armen och som allt oftare vågar kicka Jante i rumpan och göra lite oväntade, knasiga och "galna" saker.